19 apr 2023

Maak kennis met een ondernemer in uw buurt: Fashion Café

door Gep Roeterdink en Betty Quick

 

Fashion Café Apeldoorn aan de Asselsestraat 19, is de sfeervolle winkel van Anna van den Heuvel. Ze zag negen jaar geleden het leegstaande pand, waarin voorheen een pruikenwinkel gevestigd was, te koop staan.

Zevenentwintig en vastberaden, kocht ze de winkel op 1 september 2014 en maakte er haar “romantische bubbel” van: een boetiek voor vrouwen die dezelfde smaak hebben als Anna, want ze verkoopt alleen kleding die ze zelf leuk vindt.

“Het is echt een winkel voor alle leeftijden. Hippe kleding is niet alleen voor de jonge vrouw.” Anna wordt er heel blij van wanneer dit bevestigd wordt door moeders en dochters die allebei slagen. En dat sommige dames niet naar binnen durven, omdat ze denken dat de kleding niet bij hun leeftijd past, is volgens haar echt onnodig.

De kleding wordt wekelijks ingekocht. Op maandag of dinsdag rijdt Anna naar Duitsland of naar het World Fashion Centre in Amsterdam en soms gaat ze twee dagen naar Parijs. Ze neemt de kleding meestal gelijk in de auto mee. Op woensdag hangen de aanwinsten in haar winkel. Door de wekelijkse inkoop, hangt er in Fashion Café altijd kleding van dat moment. Is het niet echt warm of zomers, maar koel en regenachtig, dan heeft Anna toch iets warmere kleding die week. Haar klanten halen kleding voor een feestje het weekend daarop, of voor wat ze op dat moment nodig hebben en direct kunnen dragen en op is op. Gemiddeld kost een kledingstuk € 40,00.

Vóór deze boetiek deed Anna aan Pop Ups. Cafés zijn niet alle avonden open, simpelweg omdat er op bepaalde avonden in de week – zoals de maandagavonden – weinig klanten komen. Zo ontstond het idee om op die avonden een café om te toveren in een modewinkel met de nieuwste mode in de rekken. Anna deed dat onder andere in Apeldoorn en Zwolle. De cafés draaiden hun omzet en zij verkocht haar kleding. “Het was op die avonden vaak een gevecht om de kleding, omdat er niet zoveel was”, lacht Anna. Deze avonden noemde ze ‘Fashion Café’. Daar komt dus de naam van haar winkel vandaan.

Anna doet de verkoop in haar eentje. In de Hoofdstraat had ze er waarschijnlijk iemand bij moeten hebben. Daar komen nu eenmaal veel passanten, die “even komen kijken”. Mensen komen hier bewust. Het is daarom niet altijd superdruk en dat is nou juist fijn voor haar klanten en ook voor haarzelf. De klanten hebben alle tijd om lekker te passen en rond te kijken en Anna kan hun alle aandacht geven. Ze vindt die persoonlijke sfeer belangrijker dan er te zijn voor de massa. “Het is niet zo dat ik geen kleding verkoop via social media, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Ik ben best wel romantisch, ouderwets misschien zelfs en ik geloof in de beleving van het winkelen in échte winkels met écht klantcontact.”

Anna is dus blij met haar winkel in de Asselsestraat. Ze vindt het een leuke straat waar naar haar idee meer winkelend publiek zou moeten komen. “Er zijn zoveel leuke speciaalzaakjes! Mensen komen naar de Asselsestraat voor een specifieke winkel zoals de visboer, de schoenmaker of de bakker”. Ze zou ook graag meer dag-horeca willen zien: “Net zoals dat kleine terrasje bij bakkerij ‘Keurhorst’. Dan blijven mensen wat langer op de Asselsestraat en wordt de straat een verlengstuk van het centrum.” Als er panden vrijkomen die zich daarvoor lenen, zou ze het superleuk vinden als daar dan lunchrooms komen en waar mogelijk terrasjes voor een bite en drankje.

Anna begroet ondertussen enthousiast een vaste klant: werk aan de winkel en tijd voor ons om te gaan. We lopen de winkel uit en bedenken dat we moeten kiezen: óf Anna volgen op Instagram #fashioncafeapeldoorn (samen met ruim 4000 anderen) óf regelmatig even in haar boetiek komen neuzen. Mijn mede-wijkcommissielid geeft het antwoord: “gewoon allebei.”