23 aug 2023

Gorkink Natuurlijk …… een bloem

Door Betty Quick en Gep Roeterdink

De Korenstraat uitlopend vanuit het centrum en zo’n 150 meter over de Asselsestraat verder wandelend, zien we op nummer 40 de mooie etalage van Gorkink Natuurlijk, de winkel van Erika Oldenhof.

Gorkink, een bloemenzaak die al sinds 1972 bestaat, is begonnen aan de Sumatralaan en later als tuincentrum aan de Asselstraat 192. Misschien kunnen sommigen van u de zaak nog herinneren? Overal op de grond naast de zaak stonden o.a. planten en zakken aarde. Gorkink van toen lijkt in niets op Gorkink Natuurlijk van nu. Erika heeft hier in grote mate aan bijgedragen met haar creativiteit en gevoel voor exclusiviteit. Erika werkt al sinds 1984 bij Gorkink. Ze is begonnen als leerling. In 1998 werd zij mede-eigenaar tezamen met 4 andere eigenaren. Maar vanaf 2021 is zij enig eigenaar van Gorkink Natuurlijk, een zaak waar haar hart ligt en haar passie.

De winkel is sinds 2013 gevestigd in het huidige pand aan de Asselsestraat.

Als we binnenkomen legt Erika net de laatste hand aan een prachtig boeket. Daarna is er tijd voor een kop koffie samen met ons. “Gorkink Natuurlijk is een exclusieve winkel op het gebied van bloemen, mooie vazen en bloempotten” zegt Erika. “Maar de nadruk ligt vooral op boeketten maken, rouw-en trouwwerk, interieurstyling, wanddecoraties met natuurlijke materialen, allen met één rode draad: ‘bloemen én creativiteit’. Wekelijks verzorg ik samen met Naomi, mijn rechterhand, o.a. decoraties van hotels, restaurants en bedrijfsabonnementen. De overgang van tuincentrum naar de Gorkink Natuurlijk van vandaag, ervaar ik als zeer positief. Een mooie mix van persoonlijke contact met de klant in combinatie met het maatwerk, waarbij ik al mijn verworven inzichten en creativiteit kwijt kan.”

“Het is hier in de bloemenzaak ook een sociaal gebeuren. De klanten vertellen veel, willen hun ei kwijt of komen alleen binnen voor een praatje. Mits in balans vind ik het zakelijke in combinatie met het sociale heel leuk. Aan het kopen van bloemen zit ook een emotionele kant.

Bloemen doen iets met mensen. Het werkt op je zintuigen. De bloei is een vorm van beweging: de groei, de verandering van kleur. Bloemen leven”.

Erika is naast haar werk in de bloemenzaak ook adviseur bij de Koninklijke VBW, vereniging Bloemist

Winkeliers, een ondernemende brancheorganisatie voor bloemisten in Nederland die zich inzet voor haar leden om het rendement te verbeteren.

Op onze vraag of Erika tevreden is over de Asselsestraat als winkelstraat, antwoordt zij dat het beter is geweest. “Er zijn om diverse redenen een aantal leuke ondernemers vertrokken of gaan vertrekken, maar daar komen vaak geen publiekstrekkende zaken voor terug. Sinds het kort parkeren is losgelaten aan de Asselsestraat, staan er regelmatig hele dagen dezelfde auto’s geparkeerd en dat bevordert de doorstroom niet”.

Wij lopen door de winkel en zien dat er naast bloemen er ook mooie vazen en potten staan van de merken DutZ of DesPots. Erika vertelt trots dat zijn de enige zaak is in Apeldoorn is die DesPots verkoopt. “Er komen regelmatig klanten voor binnen. Er zit een prijskaartje aan, maar dan heb je ook een prachtige aanwinst voor jouw interieur”.

Winkelend publiek in het centrum van Apeldoorn, slaat vaak de Asselsestraat over. Het centrum stopt volgens ons niet bij het Leienplein. Voor diegenen die iets verder willen lopen dan de

Korenstraat, steek het Leienplein over, en loop even de Asselsestraat in, waar diverse leuke winkels te vinden zijn. Onder andere dus de winkel van Erika, Gorkink Natuurlijk.

Voor die mensen die niet van slenteren houden of slecht ter been zijn is er goed nieuws. Sinds kort heeft Gorkink Natuurlijk een webshop waar voor elk budget een boeket bloemen kan worden samengesteld en bezorgd (in Apeldoorn). Daarbij geldt: vóór 12.00 uur besteld, dezelfde dag nog in huis. https://www.gorkink.nl/webshop/

Of scan de QR code voor een kijkje in de winkel!

Kent u een pareltje in het centrum van Apeldoorn ? Laat het ons dan weten en mail secretaris@wijkraadapeldoorncentrum.nl